• Maetu otsing


  • Kalmistu otsing


Liidia Elken (1924 – 2014) metallikunstnik
Kultuurilooline haud
Tallinna Metsakalmistu, U, KU2, 7/3, kirstuplats
Laadimine
Maetud
Eesnimi Perenimi Sünniaeg Surmaaeg Matuseaeg
Liidia Elken 14.10.1924 25.07.2014 06.08.2014

Liidia Elken (1924 – 2014) metallikunstnik
Sünd. 14.10.1924 Kudina v.
Surn. 25.07.2014 Tallinn
Liidia Elken sündis Tartumaal taluniku peres. Pärast alghariduse saamist, ta õppis Maarja-Magdaleena ja  Avinurme algk-s,   läks ta 1941.a-l õppima Rakvere Kergetööstuse Tehnikumi, selle lõpetamise järel aastal 1946 kohe ka Tallinna Riiklikku Tarbekunstiinstituuti (nüüdne EKA) õppima metallehistööd, mille lõpetas 1952. aastal. Samal aastal läksLiidia Elken tööle Tallinna JJUVEELITEHASESSE ja selle tehasega jäi ta seotuks enam kui 55 aastaks. A-il 1967-1970 töötas ta peakunstnikuna. Vaatamata ametikohtadele oli ta autoriteediks kunstnike ja meistrite silmis ning isikuks, kellega peab arvestama, ka vahelduvate juhtkondade silmis. Ta oli tööstuskunstnik selle sõna kõige õigemas tähenduses, kes valdas tehnoloogiat ja konstruktsiooni, kes oskas esile tuua õigete proportsioonide ilu ja lihtsa joone esteetikat, kes valdas ansambli loomise kunsti, kus iga suurde komplekti kuuluv ese oli ka üksikuna särav solist. Sel ajal sai Tallinna JUVEELITEHASEST üleliiduliselt juhtiv lauahõbeda tootmise ettevõte ja toodang omas tunnustust ning nõudlust sellel hiigelterritooriumil. 1974.a. isiknäituseks valminud lauatarvete sarjast SOLARIS sai edasiarendusel üks sel ajal loodud disaini tippkomplekte, mida toodetakse siiani ja mis on kasutusel kõigis Eesti Vabariigi välisesindustes. Tema loodud lauahõbe oli range, rõhutatult otstarbeka kujundusega. Ta on loonud dekoratiivvorme, neist vaasid KALLAD ja pudelid KOONUS on soetatud Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuusemi kogudesse.
Ehetes kasutas Liidia Elken poolvääriskive ja emaili, tehnikaist punumist, stantsimist ja filigraani. Liidi Elken pidas hoolt selle eest, et JUVEELITEHASES kollektiivi poolt tehtu säiliks ka pöördelistel aegadel, ta organiseeris parimate näidiste talletamise Tallinna Linnamuuseumi ja Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuusemi kogudesse ning korrastas ja hooldas piki aastaid JUVEELITEHASE arhiivi. Nii K.Kirme kui ka Raul Tavast leidsid, et Liidia Elken oli üks, kes säilitas omaaegse Roman Tavasti töökoja (selle järeltulija ju tehas oli) hea maine.
Inimesena oli ta suur igas mõttes, tema sõnadel ja tegudel oli kaalu, tema põhimõtted olid paigas, vaim aga ajas liikuv. Ütlemistes otsekohene, naljades ja õpetussõnades veidi riukalik – sellisena tunti teda sõprade, tuttavate ja kolleegide seas. Tema erakordne huumorimeel avaldus naljaga vürtsitatud jutustustes küll argielu seikade küll reisilugude rääkimisel. See  tegi temast Linnamuuseumis alati oodatud külalise (MK.). Oma loomingus aga järjekindel askeet ja perfektsionist, tehnilise ja esteetilise tunnetuslik liitja – sellisena jääb ta Eesti disaini ajalukku.
Andmed: EKABL, Tallinn, 1996; EESTI KUNSTI AJALUGU 2.kd, Tallinn, 1970; EESTI KUNSTI AJALUGU 6 kd. 2.osa, Tallinn, 2016;

loe lisaks....